عیدی

نرخ کلیک (CTR) چیست؟ – بازاریابی دیجیتال به زبان ساده

۲۴ تیر ۱۳۹۷


تعداد بازدید ها:
۳

نرخ کلیک یا به اختصار CTR نسبت تعداد افرادی که بر روی یک لینک کلیک می‌کنند به کسانی است که آن را مشاهده کرده‌اند. این لینک می‌تواند لینک یک صفحه، ایمیل و یا تبلیغات باشد. این عبارت به طور معمول برای سنجش موفقیت یک کمپین تبلیغاتی آنلاین برای یک وب‌سایت خاص و همچنین اثربخشی کمپین‌های ایمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرخ‌های کلیک برای کمپین‌های تبلیغاتی مختلف تفاوت‌های زیادی دارند. نخستین تبلیغات آنلاین که در سال ۱۹۹۴ و در وب‌سایت HotWired برای شرکت AT&T صورت گرفته، نرخ کلیکی برابر با ۴۴% داشته است. در طی زمان نرخ کاربرانی که بر روی تبلیغات بنزی یک صفحه وب کلیک می‌کردند، رو به کاهش گذاشت.

هدف از محاسبه نرخ کلیک چیست؟

هدف از محاسبه این معیار، اندازه‌گیری نسبت کلیک‌ها به مشاهده‌های یک تبلیغ آنلاین یا کمپین بازاریابی ایمیلی است. به طور کلی هر چه CTR بالاتر باشد، اثربخشی کمپین بازاریابی در هدایت افراد به سمت وب‌سایت هدف بیشتر بوده است. اغلب وب‌سایت‌های تجاری طوری طراحی شده‌اند که کاربر نوعی اقدام در آن انجام دهد. این اقدام می‌تواند خرید یک کتاب، خواندن مقاله خبری، مشاهده یک موزیک ویدئو، یا جستجوی یک پرواز باشد. مردم به ندرت به وب‌سایتی صرفاً به خاطر مشاهده تبلیغات مراجعه می‌کنند، همان طور که هیچ کس تلویزیون را به خاطر دیدن تبلیغات باز نمی‌کند.

با این که بازاریاب‌ها می‌خواهند واکنش بازدیدکننده‌های وب‌سایت را بدانند؛ اما با فناوری کنونی، اندازه‌گیری واکنش احساسی کاربر به سایت و تأثیر آن سایت بر برند شرکت تقریباً ناممکن است. با این وجود نرخ کلیک معیاری است که اندازه‌گیری آسانی دارد. نرخ کلیک نسبت بازدیدکننده‌هایی که بر روی تبلیغاتی کلیک می‌کنند را اندازه‌گیری می‌کند. این تبلیغات ممکن است کاربران را به صفحه دیگری ببرد که در آنجا احتمالاً یک کالا را بخرند و یا در مورد محصول یا خدماتی اطلاعات بیشتری کسب کنند. شکل‌های دیگری از تعامل با تبلیغات نیز به جز کلیک کردن وجود دارند؛ اما نادر هستند. نرخ کلیک رایج‌ترین ابزار برای توصیف اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی محسوب می‌شود.

اجزای نرخ کلیک

نرخ کلیک تعداد کلیک‌های صورت گرفته بر روی یک تبلیغات تقسیم بر کل دفعات نمایش (Impression) آن است.

CTR تبلیغات آنلاین

نرخ کلیک معمولاً به صورت درصد بیان می‌شود. برای مثال، اگر یک تبلیغات بنری ۱۰۰ بار نمایش یابد و تنها یک کلیک دریافت کند، در این صورت نرخ کلیک برای آن تبلیغات برابر با ۱% بوده است.

نرخ کلیک بری تبلیغات بنری در طی زمان کاهش یافته است. زمانی که نخستین بار تبلیغات بنری ظاهر شدند؛ مشاهده نرخ‌های کلیکی بالاتر از ۵ درصد نیز امری عادی محسوب می‌شد. اما به تدریج این آمار کاهش یافت و در حال حاضر میانگین نرخ کلیک برای این نوع تبلیغات برابر با ۰.۲ تا ۰.۳ درصد است. در اغلب موارد نرخ کلیک ۲% بسیار موفق محسوب می‌شود؛ گرچه عدد دقیق نرخ کلیک معمولاً محل مناقشه است و می‌تواند بستگی زیادی به موقعیت بنر داشته باشد. میانگین نرخ کلیک در دهه ۱۹۹۰ برابر با ۳% بوده است که در سال ۲۰۰۲ به ۲.۴-۰.۴% کاهش یافته است.

از آنجا که تبلیغ دهندگان معمولاً مبلغ بیشتری برای نرخ‌های کلیک بالا پرداخت می‌کنند، دریافت نرخ‌های کلیک زیاد با پرداخت‌های کم برای تبلیغ دهندگان خوشایند نیست. به طور مشابه با انتخاب سایت تبلیغاتی مناسب و با ارتباط بالا (برای مثال یک مجله فیلم برای تبلیغ فیلم) بنر یکسان می‌تواند CTR بالاتری داشته باشد. با این حال تبلیغ‌های شخصی، قالب‌های نامعمول و تبلیغ‌های عجیب‌ معمولاً نرخ‌های کلیک بالاتری نسبت به بنرهای استاندارد دریافت می‌کنند؛ البته تبلیغ‌هایی که در استفاده از این تکنیک زیاده‌روی کنند غالباً از سوی کاربران نادیده گرفته می‌شوند.

فراسوی تبلیغات بنری

تبلیغات آنلاین مدرن به مرحله‌ای فراتر از تبلیغات بنری حرکت کرده است. موتورهای جستجوی محبوب امکان نمایش تبلیغات در میان جستجوها را برای تبلیغ دهندگان فراهم ساخته‌اند. این فرایندی است که از طریق جستجوی کاربر آغاز می‌شود. این تبلیغات معمولاً در قالب متنی هستند و ممکن است شامل لینک‌ها و اطلاعاتی مانند شماره تلفن، نشانی و صفحه‌های خاصی از محصولات باشند. این اطلاعات اضافی باعث می‌شود که این جنس تبلیغات از تجربه کاربری نامطلوبی که تبلیغات بنری ایجاد می‌کنند، فاصله بگیرند و اطلاعات مفید و مرتبط با جستجوی کاربر به وی انتقال دهند. در نتیجه نرخ کلیک برای این نوع تبلیغات پرداخت به ازای کلیک بالاتر است. داشتن نرخ‌های کلیک بالا تنها هدف تبلیغ دهنده آنلاینی که می‌خواهد کمپین‌های موردی برای افزایش آگاهی برند ایجاد کند نیست و بدین ترتیب نرخ کلیک را فدای دریافت ترافیک کلی با ارزش بالا می‌کند.

تخمین نرخ کلیک برای تبلیغات

تبلیغات موتور جستجو در حال تبدیل به مهم‌ترین جزء از تجربه مرور وب است. انتخاب تبلیغ‌های مناسب برای کاوش و ترتیب نمایش آن‌ها تأثیر بسزایی در امکان مشاهده تبلیغ و همچنین کلیک کردن کاربر بر روی آن دارد. رتبه‌بندی وب‌سایت نیز تأثیر زیادی بر درآمد دریافتی موتورهای جستجو از تبلیغات دارد. به علاوه نمایش تبلیغاتی که کاربر تمایل به کلیک روی آن داشته باشد، نشان‌دهنده رضایت کاربر است. به همین دلایل تمایل روزافزونی به تخمین دقیق نرخ کلیک تبلیغات در یک سیستم پیشنهادکننده وجود دارد.

ایمیل

نرخ کلیک ایمیل به صورت تعداد افرادی که بر روی یک یا چند مورد از لینک‌های ایمیل تبلیغاتی کلیک کرده و وارد صفحه فرود هدف می‌شوند بر تعداد دریافت‌کنندگان آن ایمیل تعریف می‌شود. به بیان ساده‌تر نرخ‌های کلیک ایمیل نشان‌دهنده تعداد کلیک‌هایی است که هر ایمیل ایجاد می‌کند.

نرخ کلیک ایمیل نیز به صورت درصد بیان می‌شود و به صورت تقسیم تعداد کلیک‌ها بر تعداد پیام‌های تحویل شده محاسبه می‌شود.

اغلب بازاریابان ایمیل از این معیار به همراه نرخ باز کردن، نرخ بازگشت و دیگر معیارها برای محاسبه اثربخشی و موفقیت کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کنند. به طور کلی نمی‌توان یک نرخ کلیک ایمیل را نرخ ایده‌آل دانست. این معیار بسته به نوع ایمیل ارسالی، فراوانی ارسال ایمیل، نوع دسته‌بندی گیرندگان ایمیل، میزان ارتباط محتوای ایمیل با دریافت‌کنندگان آن و عوامل بسیار زیاد دیگر متفاوت است. حتی زمانی از شبانه‌روز که ایمیل دریافت می‌شود نیز بر نرخ کلیک تأثیر دارد. به نظر می‌رسد یکشنبه‌ها (به عنوان روز تعطیل آخر هفته) در قیاس با دیگر روزها، نرخ میانگین کلیک بالاتری برای ایمیل‌های ارسالی ایجاد می‌شود.

هر ساله مطالعات و انواع مختلفی از تحقیقات جهت ردگیری اثربخشی کلی نرخ کلیک در بازاریابی ایمیلی صورت می‌گیرد.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، موارد زیر نیز احتمالاً مورد توجه قرار خواهد گرفت:

این مطلب با حمایت شرکت کاپریلا تهیه شده است.

کاپریلا، جایی است که هوش مصنوعی و علم داده از یک سوی و دانش تبلیغات دیجیتال از سوی دیگر به هم می‌رسند. در کاپریلا آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی را برای آنالیز محتوای وب و درک علاقه‌مندی کاربران استفاده کرده و مرتبط‌‌‌ترین کالاها و خدمات را به کاربر معرفی می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با نحوه تبلیغات هوشمند و شروع همکاری با کاپریلا می‌توانید با این شرکت از طریق آدرس اینترنتی kaprila.com در ارتباط باشید.

==

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟