عیدی

این ۶ کار به قلب شما آسیب میزنند!

۳۱ مرداد ۱۳۹۷

این 6 کار به قلب شما آسیب میزنند!

کارهایی که قلب شما را نابود می کنند

شایع ترین دلیل مرگ در تمام جهان بیماری های قلبی می باشد که بخش کوچکی از بیماری های قلبی و عروقی به دلیل مادرزادی است. چاقی، رژیم غذایی نامناسب، چاقی، شیوه زندگی بی تحرک و الکل هم باعث ابتلا به بیماری های قبلی هستند…

تنباکو، رژیم غذایی نامناسب، چاقی، شیوه زندگی بی تحرک و الکل، از مقصران اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند؛ با این حال عوامل دیگری هم هستند که به قلب شما صدمات جدی می‌رسانند و شما از آن‌ها بی‌خبرید:

نادیده گرفتن سلامت دهان و دندان

بیماری‌های پریودنتال ناشی از التهاب لثه می‌تواند علاوه بر از دست دادن دندان‌ها، با عوارض شدیدتری مانند بیماری‌های قلبی همراه باشد. باکتری‌های دهان ناشی از بروز التهاب لثه، می‌تواند به بدن و به جریان خون گسترش یافته و به قلب آسیب برساند. بنابراین دو بار در سال، معاینات مکرر دندان‌پزشکی را فراموش نکنید.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز

به جای تلاش برای حذف کامل گوشت قرمز از رژیم غذایی، مصرف محصولات گوشتی را به حداقل برسانید. حتی گوشت قرمزی که به ظاهر فاقد چربی است نیز بین ۲۰ تا ۲۵ درصد حاوی چربی است و به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند. این افراد باید بیشتر از گوشت سفید به صورت کبابی و آب پز استفاده کنند.

شیفت کاری نامناسب تأثیر بدی بر ریتم ساعت زیستی بدن دارد و می‌تواند به قلب شما آسیب وارد کند. بنابراین اگر ساعات عادی روز را کار نمی‌کنید، اقدامات اضافی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی انجام دهید، نظیر: ورزش، رژیم متعادل و ملاقات با پزشک

 

خوب نخوابیدن

هنگامی که به طور معمول کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابید، خطر ابتلا به فشار خون بالا و کلسترول را افزایش می‌دهید. این مسئله باعث ایجاد معضل چاقی و دیابت می‌شود که هر دوی آن‌ها می‌توانند به قلب آسیب برسانند. این بدان معنی نیست که شما باید در طول روز بخوابید. هنگامی که بیش از ۹ ساعت به طور منظم بخوابید، شانس ابتلا به دیابت و سکته مغزی را افزایش می‌دهید. خواب شبانه را ۷ تا ۹ ساعت تنظیم کنید.

بیش از حد ورزش کردن

ورزش برای قلب شما عالی است اما اگر ورزش نمی‌کنید و یا گهگاه این کار را انجام می‌دهید؛ به آرامی شروع کنید و استقامت خود را افزایش دهید. هنگامی که به سختی یا بیش از حد ورزش می‌کنید، ممکن است شما را در معرض خطر حمله قلبی و دیگر مشکلات قرار دهد. با یک ورزش ملایم مثل پیاده روی شروع کنید.

خر و پف شبانه

این عادت آزاردهنده می‌تواند ناشی از وقفه تنفسی در خواب بوده و با فشار خون بالا، آریتمی، خطر سکته و حمله قلبی مرتبط باشد. برای اطمینان از سلامتی‌تان بهتر است خر و پف کردن را دست کم نگیرید و با پزشک متخصص در این زمینه مشاوره کنید.

 

تایم کاری

بر اساس یک مطالعه که اخیرا در دانشگاه وسترن انتاریو کانادا صورت گرفته، کار در شب و یا ساعت‌های نامنظم خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند که شیفت کاری نامناسب تأثیر بدی بر ریتم ساعت زیستی بدن دارد و می‌تواند به قلب شما آسیب وارد کند. بنابراین اگر ساعات عادی روز را کار نمی‌کنید، اقدامات اضافی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی انجام دهید، نظیر: ورزش، رژیم متعادل و ملاقات با پزشک برای دوره‌های چکاب.